Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

Els municipis petits superen Barcelona en consum mediàtic i cultural en català

Vilaweb - El Punt - RAÜL MAIGÍ. Barcelona 30-Oct-2008


dijous, 30 d'octubre de 2008
>
Els municipis petits superen Barcelona en consum mediàtic i cultural en català

Un estudi revela que jugar amb videojocs és ja el segon paràmetre d'entreteniment a Catalunya al darrere d'escoltar música

RAÜL MAIGÍ. Barcelona
Només un 16,4% de lectors de diaris a Barcelona ciutat ho fa en català, mentre que aquesta xifra creix fins al 50,2% en el conjunt dels municipis catalans de menys de 10.000 habitants. Aquesta és una de les dades que il·lustra l'informe Dieta mediàtica i cultural, elaborat a partir de les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura. Les diferències més grans es focalitzen sobretot en revistes, diaris o concerts, en què el consum en català és molt major als pobles que a Barcelona. Si no es té en compte la variable de la llengua, els consums culturals són sempre més alts a la capital catalana que als municipis. Una de les dades rellevants de l'estudi és que la segona activitat més practicada és jugar amb videojocs, molt per davant que anar al cinema, al teatre o llegir.


+ El 69,1% dels barcelonins han llegit almenys un llibre en el darrer any. Foto: J.R.

L'estudi presenta una anàlisi que compara Barcelona i les poblacions de menys de 10.000 habitants de tot Catalunya. El consum cultural i mediàtic en català és sempre més alt als municipis. La dada més significativa és en les revistes: a Barcelona només un 14,5% dels lectors de revistes ho fan en català, mentre que aquest percentatge és d'un 56,6% als municipis de menys de 10.000 habitants. Segons els responsables de l'estudi –elaborat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura–, la presència de la premsa local i comarcal juga un paper molt important en aquest àmbit. Per contra, la mínima oferta de cinema o videojocs en català comporta xifres molt baixes en aquest apartat.

En termes generals, els resultats estan directament relacionats amb el volum de la població. Per exemple, l'estudi confirma alguns tòpics, com ara el pitjor accés a les noves tecnologies en zones menys habitades. A Barcelona ciutat, la població dedica de mitjana 52,9 minuts al dia al consum d'internet, mentre que aquesta dada baixa fins a 35,7 minuts en els municipis petits. Per demarcacions, Lleida té la xifra més baixa amb 25 minuts/dia de mitjana per habitant. En l'accés a internet, es confirma també el tòpic generacional que els joves l'utilitzen més que els adults. A Barcelona, es consumeixen més diaris i ràdio, mentre que als municipis guanyen la televisió i les revistes. Una de les dades que els tècnics consideren més «sorprenents» és que el segon consum cultural del país és jugar amb videojocs (sobretot a Barcelona), que domina en l'àmbit domèstic junt amb escoltar música, molt per sobre del consum de llibres, cinema, espectacles o exposicions.
Vilaweb - El Punt - RAÜL MAIGÍ. Barcelona

Origen


http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notici...

Més sobre Baròmetre de la Comunicació i la Cultura (70)