Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

Vint mil llaunes per l'etiquetatge en català en el #reptecocacola

Vilaweb - ACN 11-Dec-2013



Dimecres 11.12.2013 15:31

Autor/s: ACN
Vint mil llaunes per l'etiquetatge en català en el #reptecocacola

Per celebrar el vintè aniversari de la Plataforma per la Llengua

Xarxes socials
Envia l'article
Imprimeix l'article
Converteix a PDF

La Plataforma per la Llengua vol commemorar el vintè aniversari recollint 20.000 llaunes de Coca-Cola i fent un mosaic el 14 de juny a la plaça Catalunya de Barcelona amb el lema 'etiqueteu en català', cosa que podria suposar un rècord Guinness. El 12 de desembre del 1993 l'entitat va fer el seu primer gran acte públic amb un acte similar, tot i que aleshores eren 15.000 llaunes. L'objectiu concret de la mobilització no s'ha aconseguit, perquè l'empresa embotelladora segueix sense etiquetar en català, i tot i que admeten que altres productes sí que s'han etiquetat en català, l'objectiu és aconseguir que grans marques com Coca-Cola també ho facin.

Des d'aquest dimecres fins el 14 de juny l'entitat recollirà llaunes de Coca-Cola de tot tipus a les seves seus de Barcelona, Sabadell, Arenys de Mar i Esparraguera, a més d'altres locals de la resta del país. Un cop aconseguides es farà un mosaic amb les llaunes per escriure el lema 'etiqueteu en català' al centre de la plaça de Catalunya. D'aquesta manera es pretén visibilitzar el 20è aniversari de l'entitat i refermar la lluita perquè les grans marques etiquetin el seus productes en català, com exigeix el Codi de Consum de Catalunya des del 2010 i passa en països amb més d'una llengua i de dimensions similars al català.

Òscar Escuder, actual president de l'ONG, i Roger Buch, fundador i expresident, han explicat aquest dimecres al matí, a la mateixa plaça Catalunya i bebent llaunes de Coca-Cola, que l'objectiu principal d'aquella acció ha fracassat. Tot i així, admeten que el país i la llengua estan millor i que ara és un bon moment per tornar-ho a intentar. Pel camí s'ha aconseguit que grans marques d'alimentació com olis, cerveses, llet, aigües, vins i caves estiguin en català. Però encara falten grans marques com Danone, Font Vella o Schweppes.

Es dóna la circumstància que a Catalunya es poden trobar llaunes de Coca-Cola escrites en castellà, però també en francès, anglès o altres llengües, però no en català. I l'entitat també ha recordat que marques com Nestlé etiquetaven en català durant la República, però després que el franquisme ho prohibís ja no ho han tornat a fer.

Escuder i Buch han coincidit en el fet que quan una gran empresa d'un sector comença a etiquetar en català, com que no baixen les vendes ni a Catalunya ni a la resta de l'estat, altres marques de la competència també ho comencen a fer.

Per això la Plataforma per la Llengua ha impulsat el #reptecocacola per aconseguir que l'empresa canviï la seva actitud i això provoqui un 'efecte dòmino' en altres companyies.

Les llaunes recollides es portaran a reciclar un cop s'hagi fet el mosaic i certificat el rècord per part d'un notari.
Vilaweb - ACN

Origen


http://www.vilaweb.cat/noticia/4161394/2...

Més sobre Llengua i economia (100)