c/ dels Albellons, 2, 2n 07400 (Alcúdia)
Tel.: 00 34 971 897 116
Català de la Franja
22-Jun-2012
VUITS I NOUS
Català de la Franja
22/06/12 02:00 - MANUEL CUYÀS
anthony garner
1
Altres articles de l'autor
21/06/2012 El pipí de l'Ava Gardner
20/06/2012 Les prunes
Més articles ...
Jo ja sé que si neguen el nom de català a l'idioma de que es parla a la Franja d'Aragó és per motius polítics que el PP se sap aquí, a València i a les Balears, però com que quan m'indigno em vénen ganes d'insultar prefereixo pensar que ho fan perquè són burros i d'aquesta manera els puc dir burros. Els insults polítics –“demagogs”, “genocides culturals”– tenen una arrel grega o llatina que els resta eficàcia i contundència. Burros és la paraula. Tan burros, que sembla que no hagin anat mai a escola, ni de pago ni d'elit. Tan burros, que un cop negada la qualificació de català al català que es parla a l'Aragó no saben trobar-li un nom alternatiu sinó que no sé què s'empesquen de l'aragonès oriental o una cosa així. En Franco i els homes antecessors de la seva mateixa jeia van ser més creatius: del català de la Franja en van dir chapurreao. Jo vaig tenir fa molts anys una alumna vinguda de Fraga, a la Franja, que havia interioritzat tant el terme que no la treies d'aquí: ella parlava chapurreao tot i fer servir les mateixes paraules i la mateixa sintaxi i prosòdia que jo.
En realitat, si els agafes pel cantó de la motivació política també demostren tenir poques llums. A Aragó només hi ha un milió d'habitants. Cinquanta mil són catalanoparlants. Una bossa important, un percentatge elevat. Posar-s'hi d'esquena, negar-los el nom de la parla i escatimar-los els ajuts per defensar la llengua i la identitat hauria d'inhabilitar el polític o la política que ha tingut la idea, si es té en compte que el català de la Franja es parla principalment en dues províncies molt poc poblades, Osca i Terol, cosa que fa que els vots dels seus votants valguin per dos o tres. Encara es quedaran sense votants. Per burros.
A més a més de burros, són avariciosos. Tenen quatre-cents milions que parlen l'idioma espanyol i els ve dels pocs milions que parlem en català. L'altre dia llegia que a Mèxic és a punt de morir un home que no ha après mai castellà i que és l'últim coneixedor d'un idioma indígena precolombí que amb ell s'extingirà. A vostès aquesta història els fa molta pena. Ells la celebraran amb un bram d'ase d'aquells que ensenyen unes dents negres i corcades.
Darrera actualització ( Divendres, 22 de juny del 2012 02:00 )
Publicat a
El Punt Avui. Comarques Gironines 22-06-2012 Pàgina 20
El Punt Avui. Edició Nacional 22-06-2012 Pàgina 2
MANUEL CUYÀS
Origen
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/552386-catala-de-la-franja.html
Més sobre Sobre el trossejament de la llengua catalana (661)
- El LAPAO es cura a l'Arnau de Vilanova (Pilar Antillach) (testimoni, 21/05/2013)
- Alcampell, el poble d'origen de Duran, el primer municipi en rebutjar el LAPAO (notícia, 19/05/2013)
- La legalitat del català en la perifèria (Josep Guia) (testimoni, 17/05/2013)
Destacats
Documents
- Entrevista de Jordi Basté amb Alina Moser i David Valls sobre el documental "Són bojos aquests catalans?!"
- Acord del Ple de l'Ajuntament d'Alcúdia de 08/03/2013 sobre la Xarxa Llull
- Informe de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya
- Acord del Ple de l'Ajuntament d'Alcúdia de 08/03/2013
- InformeCat 50 dades sobre l'ús de la llengua catalana
Testimonis
- Tots som Miquel Gironés
- Ep! Nosaltres no partim
- El futur de VilaWeb
- Wert finalment treu l'escopeta
- El repte continua
- Gràcies, dBalears
- Fins ara
- Per l'autoestima
- També vivim d’emocions
- Continuïtat
- Fins sempre
- El repte continua
- La prosa i poesia d'Espriu
- El LAPAO es cura a l'Arnau de Vilanova
- La tertúlia de Bausset
- Especulació sobre les llengües
- Educar i caducar
- Docents pel sentit comú
- Reaccions en cadena?
- Granini? No, gràcies!
- Sobre les llengües d'Aragó
- El deure d'incomplir la llei
- La legalitat del català en la perifèria
- Catalanistes i Jacobins?

Sindicació RSS