c/ dels Albellons, 2, 2n 07400 (Alcúdia)
Tel.: 00 34 971 897 116
Quin navegador i sistema operatiu són els millors per a l'ús del català?
5-Mar-2010
Quin navegador i sistema operatiu són els millors per a l'ús del català?
marcbel | Llengua | divendres, 5 de març de 2010 | 14:05h
El Google Analytics és una eina de mesurament d'audiències web de gran potència. Gratuïta i en català. Normalment mirem les grans xifres principals d'audiència: visitants únics, visites i nombre de pàgines mostrades. També tenim navegadors, sistemes opertius i llengües.
Però a més podem creuar fàcilment aquestes dades. Un aspecte a considerar important, des d'un punt de vista de dur a terme una política lingüística en aquest àmbit, és saber quins programes (navegador i sistema operatiu) tenen una major presència del català. On l'ús del català sigui major, aquests seran els programes que ens interessen estimular-ne l'ús, independentment de si tenen major o menor quota de mercat.
Dades de Softcatalà
Per fer aquesta anàlisi, utilitzaré les dades dels darrers 30 dies a Softcatalà: 643.000 usuaris únics i 1.410.000 visites. Uns grans nombres que poques web en català tenen, per la qual cosa tenen una bona representativitat. Convé saber que al voltant del 75% de visites a SC provenen de Catalunya, un 85% per al conjunt dels Països Catalans. Les dades generals d'audiència les trobareu en aquesta pàgina.
També cal tenir en compte que les dades de llengua a l'Analytics venen de la llengua definida al navegador, que pot ser independent de la llengua dels menús del navegador o el sistema operatiu. Al sistema Linux això està relacionat, ja que si triem el català al sistema operatiu, ens canviarà també la llengua definida al navegador (la que mira l'Analytics). En canvi, a Windows és independent, i és l'usuari qui ha de canviar manualment la llengua definida al navegador. Si es fa servir l'Internet Explorer, la llengua del navegador va lligada directament a la del sistema operatiu. En canvi, amb el Firefox en principi és independent, però està fortament condicionat per la llengua del Windows.
En definitiva, que tot i aquests condicionants, podem mirar d'intentar obtenir una idea clara de quins són els navegadors i sistemes opeatius que més estimulen l'ús del català a les TIC, entenent que l'usuari que té el català definit al navegador fa servir aquesta llengua normalment, a l'ordinador en general vull dir.
Navegadors
Comparem els navegadors disponibles en català (Firefox, Chrome i Internet Explorer), i com a control un navegador no disponible en català (Safari):
Firefox Chrome IE Total IE 8 IE 7 IE 6 Safari*
Català (%) 25,7 11,7 5,2 4,4 5,5 6,7 12,17
Espanyol (%) 69,7 85,5 92,2 94,1 91,0 89,9 81,53
Altres (%) 4,6 2,9 2,6 1,5 3,5 3,5 6,3
Conclusions:
1.- El Firefox és la millor opció per estimular l'ús del català, seguit pel Chrome i finalment per l'IE. Tanmateix, en tots ells el català és minoritari.
2.- Curiosament un navegador no disponible en català, el Safari de Mac, marca un major ús del català que no pas l'IE o el Chrome. El Safari no va lligat al Windows, possiblement marcant que el sistema lingüístic del Windows limita l'ús del català en aquest sistema, independentment del navegador. Això també ho mostra Linux, que acostuma a tenir el Firefox com a navegador predefinit i on el català té un ús clarament majoritari.
3.- A cada nova versió de l'Internet Explorer, el català perd un llençol.
La qual cosa mostra el fracàs de la política de paquets de català de Microsoft. Podem dir que el sistema multilingüe de Microsoft perjudica objectivament al català. De fet, és més favorable a l'ús del català a la xarxa un programa (Safari) i un sistema operatiu (Mac) que no estan pas en català, enfront de la traducció parcial al català del Windows.
Sistemes operatius
Ara mirem els sistemes operatius:
Linux Windows Total Windows 7 Windows Vista Windows XP Mac*
Català (%) 49,6 12,1 9,8 9,7 13,3 13,9
Espanyol (%) 29,9 85,1 87,9 87,7 83,8 79,4
Altres (%) 20,5 2,8 2,3 2,6 2,9 6,7
Conclusions:
1.- El català és majoritari entre els usuaris de Linux, molt minoritari en la resta.
2.- A cada nova versió del Windows, el català per un llençol.
3.- El Mac, que no està disponible en català, te fins i tot un major ús del català per part de l'usuari que no pas el Windows.
4.- Novament, el sistema de paquet en català de Microsoft és un fracàs. Perjudica enorment al català, perquè el català s'utilitza socialment molt més que aquest 10% que marquen les darreres versions.
Conclusions generals
A partir de les dades d'audiència de Softcatalà, la conclusió és clara. La millor manera d'estimular l'ús del català a les TIC és estimular l'ús del Firefox i Linux. Fins i tot els Macs i el Safari, que no estan disponibles en català, tenen millor xifres d'ús del català que no pas el Windows.
Les empreses privades legítimament poden apostar per una determinada manera de fer, d'igual manera nosaltres podem apostar per allò que objectivament ens beneficia.
Marc Belzunces
Origen
http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/161461
Més sobre El català a les noves tecnologies (177)
- Films de franc, a YouTube (notícia, 07/09/2010)
- Nou traductor a Softcatalà (Marc Belzunces) (testimoni, 03/09/2010)
- Distribucions de GNU/Linux en català (Marc Pastor i Sanz) (testimoni, 31/08/2010)
Destacats
Testimonis
- Estan bojos aquests romans
- Escola valenciana plurilingüe? Sí, gràcies!
- Què volem? Un Estat? Una pàtria? Una nació? Una regió? Un país? O una païssa?
- Nacionalisme espanyol subliminar
- VIDA ROMANA
- 'HORACIANA' de nicolau dols
- L'exposició "La mar de llengües" arriba a la Universitat de València
- Abans moros que catalans?
- Sí a una televisió pública comarcal
- Supremacisme lingüístic espanyol
- Homenatge a Joan Solà
- Formació i oportunitats
- Noves dates confirmades: BARCELONA i VALÈNCIA
- La darrera moguda
- Tornem-hi amb la llengua antipàtica (
- Cervantes era català?
- Al Sr. Sala Martín
- Els rellamps de la llengua
- "Contes de la lluna absent", de Monika Zgustova
- A Catalunya hi ha un conflicte lingüístic (i 2)
- Montilla enarbora el bilingüisme
- Llengua en perill
- La petita vietnamita que anirà a l'escola catalana
- Perquè em presento
- A Catalunya hi ha un conflicte lingüístic (1)
- Per què Montilla ha parlat en espanyol
- Un país de butxaca
- Coses que no canvien
- Decorant cançons. Estúpida Erikah
- Canal 9, pagar per no res
- Patriotes
- HUGOENEA
- La nova Enciclopedia.cat apunta al Google Translate... en espanyol i domini .es!!!
- Uns escuradents, si us plau
- La foto
- L'emoció d'Estellés a Picanya
- Les possibilitats reals del futur decret de català a les universitats
- Deixadesa lingüística, una vegada més
- L'herència de Camps: RTVV
- En català, sisplau!
- Desconèixer la nació
- A mi m'agradaria...
- Barcelonista decebut
- Eixugar i assecar; eixut i sec
- El falsari, de Toni Orensanz
- Estic orfe de diari. L'ARA omplirà aquest buit?
- Crònica des de Los Ángeles (Acústica i IV)
- L'antiga escola dels jueus
- Doneu corda al català (perquè es pengi)
- Finalistes en directe
- Festa Estellés. Estellés en deu cançons (i 2)
- Gèneres
- Condicionants
- El Barça, castellanitzat
- Candidatura d'Òmnium Cultural a les Terres de l'Ebre (1)
- Universitat, llengua i normalitat
- El castellà al futbol d'IB3
- El dial mallorquí
- Jaume Abel i Planagumà
- Carta enviada a Correus
- Felicitats, Spanair!
- On posem la ‘gauche divine'?
- La Bressola 2010
- L'hora Vicent Andrés Estellés (1)
- Festa Estellés, la veu d'un poble
- Poema i festa de Vicent Andrés Estellés
- Vicent Andrés Estellés i l'homenatge dels blocs
- No en sortim
- Incoherència. Dos exemples amb estrambot i un aplaudiment
- Festa Estellés. Estellés en deu cançons (1)
- Pobra universitat
- Bajoques, bledes i llobarros
- Nou traductor a Softcatalà
- Els ciutadans Toutain & Pericay
- Viatge estiuenc familiar (2)
- Sopem amb l'Estellés
- La Partida de TV3 i la diversitat lingüística
- Menys que un club
- Defensora d'un sol poble
- Nou curs, vells abusos
- Exempcions de català i alguna cosa més
- Autoodi
- Otorino eradicat Corector corrector
- El nivell C de català a la universitat
- Llengua (amb tàperes)
- El professor Sala i Martin s'equivoca
- LA LLENGUA CATALANA SEMPRE SOTA SOSPITA
- Els enemics de la llengua catalana
- Solidaritat amb VerdCel
- El professor Sala i Martin s'equivoca



Sindicació RSS