c/ d’en Serra, 13, edifici Can Fondo, 07400 Alcúdia
Tel.: 00 34 971 897 116
L´´SPILL´ de Jaume Roig
22-Ago-2010
L´´SPILL´ de Jaume Roig
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
CARLES DUARTE I MONTSERRAT Una de les obres més sorprenents i interessants de la nostra literatura medieval és l'Spill de Jaume Roig, que molts coneixen fragmentàriament per la magnifica interpretació que Raimon fa de l'escruixidor episodi parisenc en què la tavernera d'un hostal i dues filles seves serveixen pastissos, salsitxes i llonganisses de carn de vedella barrejada amb la de clients que havien trossejat.
L'Spill consta d'un prefaci i de quatre llibres: De sa joventut, De quant fon casat, De la lliçó de Salamó, un somni profètic d'una aparició de Salomó, i De enviudat. Escrit l'any 1460 i conservat en un manuscrit a la Biblioteca Vaticana, va ser imprès i reeditat durant el segle XVI. És una narració presentada com si fos autobiogràfica plasmada en 16247 versos breus en forma de noves rimades.
A mig camí entre el propòsit moralitzador i la caricatura, entre l'aforisme i la facècia, Jaume Roig hi fa, com si es tractés d'un sermó doctrinal construït a partir de petites històries i llegendes, un brillant exercici de virtuosisme retòric, un retrat descarnat de les plagues morals i materials de la societat valenciana de l'època on constatem una actitud misògina semblant a la d'altres autors contemporanis. S'hi succeeixen paràboles i exemples bíblics, com els set marits de Sara o el penediment de Magdalena, però també anècdotes històriques o de vides de sants i elements del folklore o de la natura.
A l'Spill, Roig reflecteix la tensió entre el deure i el desig, la voluntat d'educar i la de provocar el somriure còmplice del lector per mitjà de la ironia o el sarcasme. Hi recorre al joc de l'engany, com el de l'endimoniada de Requena que oculta al promès la seva manca de virginitat, a la sàtira anticlerical, com la monja que escomet un metge jove i li retreu que no sigui prou valencià, és a dir més impulsiu sexualment,...
El títol del llibre remet a la noció de norma de vida, a ordenació i exemplaritat moral. Jaume Roig va ser una personalitat rellevant, com constatem a les Trobes de Jaume Febrer, que es refereix a Roig com a cavaller d'un llinatge que havia intervingut en la conquesta de València.
Sabem, a més, que era nascut a València, que vivia en una casa del carrer dels Cordellats, que es va casar amb Isabel Pellicer i que va ser metge de la reina Maria i va assistir-la en la seva mort.
Roig va ser també examinador de metges i administrador de l'hospital d'en Clapers, va participar en tertúlies literàries i en certàmens poètics, i tenia una biblioteca important, amb 59 volums, sobretot de medicina, però també de religió i d'altres disciplines científiques. Va morir el 4 d'abril de 1478.
L'Acadèmia Valenciana de la Llengua acaba de publicar en dos magnífics volums prologats per Albert Hauf, una acuradíssima edició feta per Anna Isabel Peirats de l'Spill, esplèndidament introduïda i generosament anotada per facilitar la comprensió precisa d'aquesta joia de la nostra literatura medieval.
CARLES DUARTE I MONTSERRAT
Origen
http://www.diaridegirona.cat/opinio/2010/08/22/lspill-jaume-roig/427205.html
Més sobre Literatura (1111)
- 30 anys de “Pedra de tartera” (Joan Josep Isern) (testimoni, 13/12/2014)
- El Tempir presenta ‘La Melodia del desig’ (notícia, 19/11/2014)
- LA “POESIA COMPLETA” DE BLAI BONET JA ÉS A LES LLIBRERIES (Jaume Mateu i Martí) (testimoni, 18/11/2014)

Sindicació RSS