Àrea de normalització lingüística de l'Ajuntament d'Alcúdia

anl@normalitzacio.cat
imprimir Imprimir

El català a la Franja de Ponent

19-Set-2004

A la Franja de Ponent tothom parla en la seua llengua, el català, ara bé, els forasters funcionaris no ho fan. Són excepció els que s'integren i respecten la terra que calciguen. L'Església, l'ensenyament, els cossos de seguretat de l'Estat, la sanitat i els secretaris dels ajuntaments són espanyols i sovint, massa sovint, no amaguen la seva fòbia a tot allò que sigui català.
Al petit Claudi de pocs mesos no l'han volgut atendre en una urgència al Centre de Salut de Fraga perquè el seu pare, el meu amic Quim Gibert, s'expressava en català. Res de nou. L'únic a destacar és l'actitud valenta i decidida dels pares en denunciar els fets.
A ma filla amb pocs anys li van llençar al terra un conte a l'escola perquè estava en català. "¡Aquí no traigas cuentos en catalán!", li van etzibar. I si ens infiltrem pel Matarranya escoltarem alguns professors recomanant als pares que parlin en castellà amb els seus fills, pel bé del seu futur.
A Fraga el grup de teatre Els Comediants va haver d'actuar en castellà davant d'un públic catalanoparlant (molt més catalanoparlant que a cap altre lloc dels Països Catalans) i l'animació infantil sempre és obligada actuar en castellà, ni que siguin del Maresme. Ni els xiquets tenen dret a la seua llengua!
Clar que a Calaceit el pregó anuncia el Correllengua en castellà i un regidor va prohibir la venda de llibres per als xiquets en català.

Guillem Chacón
Mequinensa (Baix Cinca)
Guillem Chacón. Mequinensa (Baix Cinca)

Origen


http://www.avui.com/cgi-bin/resultat?http://www.avui.com/avui/diari/04/set/19/bu20a19.htm

Més sobre Accions de reclamació de l'oficilitat de la llengua a la Franja (14)